07.04.2020 r. "Liczenie pisanek" 6-latki

2020.04.07

Cele główne

• poznawanie zwyczajów wielkanocnych,

• przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,

• poznawanie różnych pisanek,

• rozwijanie sprawności fizycznej.

 

Cele operacyjne

Dziecko:

• wymienia zwyczaje związane w Wielkanocą,

• liczy, dodaje w zakresie dziesięciu,

• wie, że pisanki mogą być różnie ozdabiane,

• aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

 

Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.

Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed

rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego.

W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się

kurczątko, które jest symbolem nowego życia.

Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.

Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie

jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.

Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata.

Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.

Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane

bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.

Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.

Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela.

Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie

zapominali o religijnym charakterze świąt.

Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą  z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.

Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami,

którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

 

Karta pracy, cz. 3, s. 72.

Czytanie podanych wyrazów z N. (lub samodzielnie). Łączenie ich z odpowiednimi obrazkami. Rysowanie po prawej stronie karty takich samych pisanek, jakie są po lewej stronie karty.

 

 

Zajęcia 1. Ćwiczenia z pisankami.

(Potrzebne będą - obrazki dwóch koszyków, obrazki pisanek: 6 zielonych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich).

 

Wyjmowanie pisanek z koszyczków, przeliczanie ich.

Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 zielonych, 4 czerwone).

Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie).

 

Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.

Układanie zapisów matematycznych.

 

Pierwszy koszyczek 6 (zielonych) + 4 (czerwone) = 10 pisanek

Drugi koszyczek 5 (żółtych) + 4 (niebieskie) = 9 pisanek

Porównywanie liczebności pisanek w koszyczkach 10 > 9

 

Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 62–63.

Liczenie figur po lewej stronie i po prawej stronie. Porównywanie ich liczby, wpisywanie

odpowiednich liczb i znaków. Wykonywanie działań samodzielnie lub z pomocą osoby dorosłej. Wpisywanie odpowiednich liczb.

 

Karta pracy, cz. 3, s. 74.

Przedstawienie sytuacji na obrazkach za pomocą liczmanów. Układanie zadań. Słuchanie

zagadek. Rozwiązywanie ich.

 

Zajęcia 2. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw pt.: „Lubimy się ruszać”

 

Wystarczy że zakręcisz kołem!

 

Link do ćwiczeń:

https://wordwall.net/pl/resource/1045847/lubimy-sie-rusza%c4%87