07.04.2020 r. "Liczenie pisanek" 6-latki
Cele główne
• poznawanie zwyczajów wielkanocnych,
• przeliczanie i dodawanie w zakresie dziesięciu,
• poznawanie różnych pisanek,
• rozwijanie sprawności fizycznej.
Cele operacyjne
Dziecko:
• wymienia zwyczaje związane w Wielkanocą,
• liczy, dodaje w zakresie dziesięciu,
• wie, że pisanki mogą być różnie ozdabiane,
• aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.
Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed
rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego.
W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się
kurczątko, które jest symbolem nowego życia.
Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.
Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie
jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.
Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata.
Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.
Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane
bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.
Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.
Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela.
Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie
zapominali o religijnym charakterze świąt.
Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.
Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami,
którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.
Karta pracy, cz. 3, s. 72.
Czytanie podanych wyrazów z N. (lub samodzielnie). Łączenie ich z odpowiednimi obrazkami. Rysowanie po prawej stronie karty takich samych pisanek, jakie są po lewej stronie karty.
Zajęcia 1. Ćwiczenia z pisankami.
(Potrzebne będą - obrazki dwóch koszyków, obrazki pisanek: 6 zielonych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich).
Wyjmowanie pisanek z koszyczków, przeliczanie ich.
− Ile pisanek jest w pierwszym koszyczku? (6 zielonych, 4 czerwone).
− Ile pisanek jest w drugim koszyczku? (5 żółtych, 4 niebieskie).
Liczenie wszystkich pisanek w koszyczkach.
Układanie zapisów matematycznych.
Pierwszy koszyczek 6 (zielonych) + 4 (czerwone) = 10 pisanek
Drugi koszyczek 5 (żółtych) + 4 (niebieskie) = 9 pisanek
Porównywanie liczebności pisanek w koszyczkach 10 > 9
Karty pracy Nowe przygody Olka i Ady. Litery i liczby, cz. 2, s. 62–63.
Liczenie figur po lewej stronie i po prawej stronie. Porównywanie ich liczby, wpisywanie
odpowiednich liczb i znaków. Wykonywanie działań samodzielnie lub z pomocą osoby dorosłej. Wpisywanie odpowiednich liczb.
Karta pracy, cz. 3, s. 74.
Przedstawienie sytuacji na obrazkach za pomocą liczmanów. Układanie zadań. Słuchanie
zagadek. Rozwiązywanie ich.
Zajęcia 2. Ćwiczenia gimnastyczne – zestaw pt.: „Lubimy się ruszać”
Wystarczy że zakręcisz kołem!
Link do ćwiczeń:
https://wordwall.net/pl/resource/1045847/lubimy-sie-rusza%c4%87